اخبار و مقالات

مسیر چای‌ سنواتی به کجا ختم می شود؟
تاریخ انتشار : 1395/5/26 ساعت 16:19:49
مسیر چای‌ سنواتی به کجا ختم می شود؟


















مسیر چای‌ سنواتی به کجا ختم می شود؟
تاریخ: 1395/03/14
شماره: 5776
بازدید: 64
رئیس سازمان چای گفت:چای سنواتی باقی مانده در انبارها در اختیار سازمان چای کشور است و به هیچ عنوان اجازه فروش در داخل کشور را ندارد و تنها برای مصارف صنعتی باید از کشور خارج شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چای خشک محصولی که اگر در انبارهای استاندارد نگهداری شود، سه ساله قابل شرب است و پس از این بازه زمانی از کیفیت آن کاسته می شود و قابل شرب نیست و در بخش صنعت باید استفاده شود؛ البته در این بین سود جویانی هستند که چای تاریخ مصرف گذشته را بسته بندی و به بازار روانه می کنند تا سلامتی و اسم چای ایرانی را نشانه بروند.

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در خصوص چای های سنواتی در انبارها، گفت: در حال حاضر حدود 48 هزار تن چای سنواتی در انبارهای مهره موم شده، موجود است و اقدامات اولیه برای خروج چای های سنواتی باقی مانده در انبارها برای مصارف صنعتی و خروج از کشور در حال انجام است.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه چای های باقی مانده در انبارها حق توزیع در داخل کشور را ندارد، امیدواریم با نظارت دقیق شرایط برای خروج چای سنواتی باقی مانده در انبارها فراهم شود.

*** 50 هزار تن چای سنواتی در انبارها باقی است

در این راستا ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران گفت: چای سنواتی باقی مانده در انبارها در اختیار سازمان چای کشور است و به هیچ عنوان اجازه فروش در داخل کشور را ندارد و تنها برای مصارف صنعتی باید از کشور خارج شود.

وی افزود: با وجود آنکه چای های سنواتی تنها به شرط خروج از کشور فروخته می شد اما متاسفانه برخی سودجویان تحت عنوان برند و بسته بندی های جدید آن را به بازار عرضه و به اعتبار چای ایرانی لطمه می زدند که خوشبختانه تا حدودی جلوی این امر توسط مسئولان مربوطه گرفته شده است.

هوسمی ادامه داد: در چند سال اخیر به سبب افزایش کیفیت مصرف کنندگان به استفاده از چای ایرانی تمایل داشته اند بطوریکه طی این سالها به هیچ عنوان چای سنواتی نداشته ایم.

رئیس اتحادیه چایکاران با اشاره به میزان کل چای های سنواتی در انبارها گفت: دهه 70، مجموع چای های سنواتی 200 هزار تن بوده که بخشی از آن توسط سازمان تعاون روستایی فروخته شده و اکنون حدود 50 هزار تن دیگر در انبارها باقی مانده است.

***چای سنواتی فقط مصرف صنعتی دارد

همچنین صادق حسنی مدیر اجرایی صندوق حمایت از چایکاران در گفتگو بیان کرد: براساس استاندارد اجباری، چایی که سه سال از تاریخ تولید آن بگذرد مصرف انسانی ندارد و تنها برای مصارف صنعتی باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در ابتدای دهه 70، مجموع چای های سنواتی 150 هزار تن بوده که 100 هزار تن آن طی این سالها فروخته شده است.

حسنی در ادامه یادآور شد: طی این سالها ممکن است بخشی از چای های سنواتی به داخل کشور برگشته باشد.
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان